Dynamiczne przemiany rynkowe, które miały miejsce w Polsce w latach 90., w wielu branżach wyłoniły liderów. Jednym z ciekawszych przykładów jest rynek deweloperski. Te marki, które przetrwały do dziś, budzą zaufanie klientów i wyznaczają standardy na rynku.
Termin „deweloper” pojawił się w Polsce w latach 90. Jak wynika z danych GUS-u, deweloperzy pierwsze mieszkania oddali do użytku już w 1993 roku, a ich budowy rozpoczynały się w latach 1990-1991. Wśród firm, które mogą pochwalić się wieloletnim stażem na rynku mieszkaniowym, można wyróżnić poznańskiego Atanera (powstał w 1991 r.) czy zielonogórski Ekonbud-Fadom obchodzący w tym roku dwudziestopięciolecie działalności.
Kto zbudował potęgę
Początki działalności zielonogórskiego dewelopera sięgają października 1990 roku, kiedy to
Elżbieta i Leszek Jarząbkowie rozpoczęli realizować pierwsze zlecenia w tej branży. Zapytani o to, co wpłynęło na ich rozwój, wspólnie deklarują, że była to konsekwentnie prowadzona polityka firmy i zrównoważone bilansowanie zysków i wydatków. I choć przedsiębiorstwo w pierwszych latach badało nową sytuację na rynku, to istotnym czynnikiem były zlecenia na duże projekty, m.in. budowę osiedli mieszkaniowych. Jak podkreśla Leszek Jarząbek, ważnym czynnikiem było także zrozumienie funkcjonowania tak specyficznego rynku i nowego prawa.
Przed transformacją ustrojową monopol na zaspokajanie potrzeb lokalowych Polaków miały spółdzielnie mieszkaniowe. Od lat 90-tych, rynek powoli zaczęły przejmować firmy deweloperskie, które szybko zrozumiały, że aby na dłużej zaistnieć i utrzymać się w branży spełnione musi być kilka warunków – Już od początku działalności deweloperskiej byliśmy świadomi, że musimy zrozumieć, czego oczekuje od nas klient. Te oczekiwania to pewność, że jesteśmy stabilną finansową firmą, a do tego oferujemy wysoką jakość produktu. Dobra inwestycja jest wizytówką dla kolejnych inwestycji. Wśród kolejnych czynników niezmiennie dominuje lokalizacja i konkurencyjna cena – dodaje Leszek Jarząbek. Zaznacza, że w ostatnich latach, coraz więcej osób zwraca uwagę także na estetykę. Tym elementem zajmuje się Elżbieta Jarząbek, która dba o projekty inwestycji, jak i wykończenie części wspólnych.
25 lat drogi
Budowa marki to proces wieloletni. Szczególnie w takiej branży. Ekonbud przeszedł długą drogę zanim został potentatem na zielonogórskim rynku i ważnym graczem w stolicy Wielkopolski. Początek firmy to zlecenia na budowę domów jednorodzinnych oraz garaży na początku lat 90. Później, od roku 1993 rozpoczęły się realizacje dużych kompleksów mieszkaniowych w Zielonej Górze, m.in osiedla Zastalowskiego. W 1999 roku firma zakupiła Zakład Prefabrykatów betonowych Fadom, a firma uzyskała dzisiejszą nazwę – Ekonbud-Fadom.
W kolejnych latach marka rozpoczęła zielonogórskie inwestycje przy ulicach Waszczyka, Festiwalowej, Obywatelskiej, Moniuszki czy Suwalskiej. Od 2005 roku Ekonbud-Fadom poszerzył lokalizację swojej działalności rozpoczynając inwestycje na terenie Poznania, m.in. przy ulicy Mateckiego, a następnie Piątkowskiej i Jasielskiej. Łącznie firma oddała do użytku już ponad 6 tys. mieszkań, a tym samym zapewniła dach nad głową wielu rodzinom w Zielonej Górze i Poznaniu. Na przestrzeni tylu lat funkcjonowania firmy nie zabrakło i nagród i wyróżnień. Ekonbud-Fadom jest m.in. laureatem konkursu Gepard Biznesu w 2011 r. czy Lubuski Mister Budowy, który został przyznany kilkukrotnie. Firma została wyróżniona także w rankingu Diamenty Forbesa 2013. Prócz inwestycji mieszkaniowych spółka wybudowała także pierwszą zielonogórską galerię handlową pod nazwą Galeria Grafitt.
Bez wątpienia 25 lat na rynku to dla każdej firmy niepodważalna wizytówka, objaw stabilności i sukcesu. Zwłaszcza w branży deweloperskiej, tak wrażliwej i zależnej od sytuacji gospodarczej kraju czy Europy.
PR