Jakich informacji o materiałach szukać, gdy budujemy dom?

Dostęp do pełnej i wiarygodnej informacji o wyrobach budowlanych jest potrzebny na każdym etapie budowy. Od właściwości poszczególnych produktów zależy bowiem bezpieczeństwo konstrukcji domu, jego cechy użytkowe, charakterystyka energetyczna i akustyczna, a także stopień oddziaływania budynku na zdrowie ludzi oraz na środowisko.

Każdy, kto przeprowadza remont lub buduje dom energooszczędny, zmaga się z problemem doboru materiałów budowlanych, od których zależy spełnienie restrykcyjnych norm związanych z energooszczędnością budynku. Wsparciem dla inwestorów są dane techniczne zamieszczane przez producentów na opakowaniach i etykietach produktów, w katalogach i na stronach internetowych. Wciąż jednak informacji na opakowaniach jest zbyt mało, by kupujący mogli porównać wszystkie parametry i świadomie wybrać w sklepie produkt najlepszy pod względem energooszczędności i ceny.

Etykiety energetyczne

Obowiązek informowania na etykietach o klasie energetycznej danego produktu dotyczy w Polsce sprzętów AGD, telewizorów oraz źródeł świata. Wyniki ogólnopolskiego badania kampanii „Energooszczędność w moim domu” potwierdzają, że informacje te mają dla konsumentów znaczenie. Aż 85% badanych wskazało, że najważniejszą cechą decydującą o zakupie danego źródła światła jest jego energooszczędność. Cena znalazła się na drugim miejscu. „Kupując energooszczędne lampy LED, obok zużycia energii i ceny, warto zwrócić uwagę także na podawaną w lumenach (lm) wartość strumienia świetlnego. Im więcej lumenów, tym więcej światła wytwarza dana lampa. Kolejna ważna informacja to temperatura barwowa światła podawana w Kelwinach (K). Zakres od 2700 K do 3000 K odpowiada barwie ciepłobiałej, najlepszej do odpoczynku, a zakres od 5000 K do 6500 K zimno-białej, odpowiedniej do pracy” – wskazuje dr inż. Andrzej Wiśniewski, doradca techniczny Osram. Godna uwagi jest też trwałość źródła światła. Markowi producenci deklarują poziom użytkowania lampy LED w zakresie nawet do 50 000 godzin.

Automatyka domowa

Rosnąca popularność inteligentnych rozwiązań automatyki domowej powoduje, że konsumentów interesują również etykiety tych produktów. Znajdują się na nich m.in. dane mówiące o: kompatybilności z urządzeniami domowymi różnych producentów, bezpieczeństwie użytkowania, zgodności towaru z prawem europejskim (symbol CE) oraz braku w produkcie substancji niebezpiecznych dla środowiska (symbol RoHS). Wśród tych informacji brakuje natomiast danych na temat energooszczędności produktu. „O to należy pytać bezpośrednio u producentów. Z danych wynika, że automatyka może zmniejszyć zużycie energii elektrycznej w domu nawet o 30 proc. oraz energii cieplnej o ponad 20 proc. Takie wyniki mogą mieć znaczenie przy budowie domu energooszczędnego, a na pewno mają wpływ na wysokość płaconych przez nas rachunków” – mówi Ewa Bujak z Fibar Group.

Izolacja

Zgodnie z obowiązującym prawem, informacje na temat cech wyrobów izolacyjnych, takich jak wełna skalna, znajdują się w deklaracjach właściwości użytkowych (DWU lub DoP) poszczególnych produktów. W przypadku materiałów Rockwool można je pobrać ze strony internetowej http://www.rockwool.pl/do-pobrania/aprobaty-certyfikaty. W DoP podawane są m.in. takie wskaźniki, jak: opór cieplny wyrobu izolacyjnego, jego klasa reakcji na ogień, zachowanie wobec wody i wilgoci, stabilność wymiarów w określonych warunkach temperaturowych i wilgotnościowych, wskaźnik pochłaniania dźwięku, naprężenie ściskające lub wytrzymałość na ściskanie, a także odporność przepływu powietrza.

Okna

Wybierając okna do domu energooszczędnego lub pasywnego powinniśmy przede wszystkim sprawdzać te parametry techniczne, które wpływają na ich izolacyjność termiczną. Są to: współczynnik izolacyjności cieplnej okna Uw, który mówi o ilości strat ciepła, współczynnik przepuszczalności energii g, który mówi o zdolności do pozyskiwania darmowej energii cieplnej ze słońca, oraz wydajność wentylacji. Komfort mieszkania w cichym wnętrzu zagwarantuje wysoki współczynnik tłumienności dźwięków Rw. „Na kartonach z naszymi oknami można znaleźć informacje o typie okna, jego rozmiarze oraz jednej z trzech linii produktów: Standard, Standard Plus lub Premium. Wszystkie nasze okna posiadają znak CE, zatem takie oznaczenie również znajduje się na opakowaniu. W przypadku gabarytowych materiałów budowlanych, klient nie podejmuje decyzji na podstawie opakowania, ale raczej bazując na danych technicznych podanych w broszurach lub na stronie internetowej. Dlatego szczególnie dbamy, aby były one przejrzyście zaprezentowane” – mówi Monika Kupska-Kupis, architekt Velux. Czasami o wyborze produktu decydują dodatkowe certyfikaty. Rolety Velux posiadają certyfikat Oeko-Tex®, który gwarantuje, że użyte do ich produkcji komponenty nie zawierają substancji szkodliwych. Z kolei najbardziej zaawansowane technologicznie okno pasywne Velux otrzymało certyfikat Instytutu Domu Pasywnego w Darmstadt. Okno to posiada najlepsze na rynku parametry izolacyjności – Uw=0,51 W/m2K i jest pierwsze, a także jedyne z certyfikatem domu pasywnego dla budynków z regionów o klimacie zimnym.

„Obowiązkowe etykiety energetyczne na produktach budowlanych, takich jak: okna, drzwi, materiały izolacyjne, czy inteligentna automatyka domowa ułatwiłyby decyzje zakupowe i porównywanie energooszczędnych produktów między sobą” – mówi Paulina Gadomska – Dzięcioł z Effective PR organizującej kampanię „Energooszczędność w moim domu”. „To nasz ustawodawca może rozszerzyć listę produktów, których obowiązują etykiety energetyczne. Dyskusja na ten temat trwa i miejmy nadzieję, że jej wynik będzie korzystny dla inwestorów, a rozszerzona lista przyczyni się do upowszechnienia energooszczędnego budownictwa w naszym kraju” – dodaje Paulina Gadomska – Dzięcioł.

xxx

Kontakt dla mediów:

Joanna Stankiewicz; jstankiewicz@effectivepr.pl, tel. +48 605 106 740

Paulina Gadomska-Dzięcioł; pgadomska@effectivepr.pl, tel. +48 22 822 07 75 

O kampanii:

Kampania edukacyjna Energooszczędność w moim domu prowadzona jest w celu zwiększenia świadomości społecznej w zakresie rozwiązań podnoszących standard energetyczny domu i mieszkania. W ramach inicjatywy prezentowane są korzyści wynikające ze stosowania technologii i systemów zmniejszających zużycie energii, a także wyniki badania opinii publicznej przeprowadzonego przez firmę SMG/KRC MillwardBrown.

Partnerzy merytoryczni kampanii: FIBAR Group – właściciel marki FIBARO – http://www.fibaro.com/pl, NSG Group – właściciel marki Pilkington (www.pilkington.pl), OSRAM (www.ledosram.pl), ROCKWOOL (www.rockwool.pl), VELUX (www.velux.pl).

Patroni merytoryczni: Green Cross Poland (www.greencrosspoland.org), Instytut na Rzecz Ekorozwoju (www.ine-isd.org.pl), Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (www.nfosigw.gov.pl), Polska Izba Gospodarcza Energii Odnawialnej (www.pigeo.org.pl), Pracodawcy Rzeczpospolitej Polskiej (www.pracodawcyrp.pl) oraz Stowarzyszenie Architektów Polskich (www.sarp.org.pl).

Patroni medialni: murator plus.pl, muratordom.pl oraz www.budownictwo.org.

Organizator kampanii: Effective Public Relations (www.effectivepr.pl).

Dodatkowe informacje: www.energooszczednoscwmoimdomu.pl, profil FB: Energooszczędność w moim domu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *