Jak wygląda zasada działania różnych rodzajów łożysk tocznych?

Łożysko to bardzo ważny element wielu urządzeń technicznych. Podtrzymuje jego część po to, aby był możliwy względny ruch obrotowy. Przez to, że łożysko pracuje cały czas, musi ono być wykonane z materiału, który jest odporny na zarówno na tarcie, jak i korozję czy też zużycie.

Łożyska toczne i ich budowa

Istnieje wiele rodzajów łożysk. Firma Metex jest autoryzowanym dystrybutorem produktów FAG. Zajmuje się ona sprzedażą różnego rodzaju łożysk tocznych. Są to elementy w kształcie pierścienia, gdzie pomiędzy dwiema ścianami znajdują się elementy toczne, stykające się z nimi i tym samym zapewniające obrót całego pierścienia względem siebie. W skład tego typu łożyska mogą wchodzić koszyczki, które mają za zadanie utrzymać elementy toczne w odpowiedniej odległości od siebie. Same łożyska toczne można podzielić na kilka grup, na przykład ze względu na kształt elementu toczonego, rodzaj obciążeń przenoszonych przez łożysko czy możliwości wychylenia się pierścienia zewnętrznego lub ilość rzędów elementów tłocznych. Klasyfikacja ta zazębia się, to znaczy mogą występować na przykład łożyska baryłkowe (kształt elementu toczonego) dwurzędowe.


Łożyska baryłkowe

Dzięki swojej konstrukcji mogą przenosić bardzo duże obciążenia osiowe czy promieniowe. W zależności od ilości posiadanych przez nie rzędów elementów tocznych wyróżnia się jedno- lub dwurzędowe. Dzięki kulistej bieżni pierścienia, po której toczą się baryłki, łożysko może się wychylać. Elementy tego typu służą do łożyskowania wałów w wielkogabarytowych maszynach i właśnie w takim celu zostały zaprojektowane i stworzone.

Łożyska stożkowe

Na stronie metex-lozyska.pl można również zapoznać się z zasadą działania łożysk stożkowych. Ich elementy toczne mają kształt ściętych stożków. Co więcej, poruszają się po bieżni, która również kształtem przypomina stożek. Obciążenie w łożyskach tego typu jest przenoszone wzdłuż linii nachylonej pod kątem do ich osi. Mogą występować jedno-, dwu- lub wielorzędowe. Sprawdzają się tam, gdzie prócz obciążeń promieniowych występują silne obciążenia osiowe, z którymi inne łożyska nie dałyby sobie rady.

Łożyska oporowe

To rodzaj łożyska tocznego, stosowany w celu przeniesienia nacisku, które wymagane jest do rozłączenia sprzęgła. Przez to, że są pozbawione obrzeży i pierścieni bocznych, nie są zdolne do przenoszenia obciążeń osiowych. Tuleja, umieszczona w takim łożysku, przemieszcza się promieniowo wewnątrz łożyska. Gwarantuje to idealne wycentrowanie po jego zamontowaniu.

Łożysko ślizgowe

Jest to takie łożysko, które w przeciwieństwie do innych łożysk tocznych nie posiada żadnych pośredniczących elementów tocznych. Powierzchnia czopu wału ślizga się bezpośrednio po panewce lub powierzchni otworu łożyska. Tego typu rozwiązanie można zastosować w przypadku przenoszenia bardzo dużych obciążeń, gdzie istnieje konieczność tłumienia drgań wału.

Na rynku istnieje wiele typów łożysk. Trzeba dobrać takie, które będzie odpowiednie do powierzonej mu pracy oraz rodzaju siły i maszyny, w której będzie pracowało.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *