Renowacje budynków, szczególnie jeśli są to obiekty zabytkowe, bywa trudnym zadaniem dla architektów i ekip wykonawczych. Pod niektórymi względami, projekt renowacyjny może stanowić większe wyzwanie, niż budowa nowego budynku. Często bywa też dużo bardziej kosztowny, niż realizacja inwestycji od podstaw. Eksperci Rockfon podpowiadają jak poradzić sobie z najczęstszymi problemami w kontekście akustyki w remontowanych budynkach.

Sposób korzystania z budynków i ich funkcja zmieniają się nieustannie, podobnie jak wymagania architektoniczne. Na przykład dawniej budynki biurowe składały się z licznych niewielkich pomieszczeń. Od kilku lat tworzy się je na planie otwartym, w których przestrzeń może być elastycznie dzielona na mniejsze obszary przeznaczone dla jednej lub kilku osób. Wraz ze zmianami zachodzącymi w społeczeństwie zmienia się przeznaczenie nie tylko obiektów zabytkowych, ale także tych uważanych dotychczas za mało interesujące, jak m.in. budynki przemysłowe i stare magazyny. Coraz częściej zaczynają pełnić one rolę obiektów kulturalnych, biurowych, handlowych lub edukacyjnych.

Nowe wymogi prawne

Remont nigdy nie zaczyna się od stanu zerowego. Stąd prace renowacyjne lub modernizacyjne wiążą się z zupełnie innymi wyzwaniami niż te, które występują podczas budowy nowych obiektów. Trzeba poradzić sobie z ograniczeniami istniejącego budynku, który ma zostać przystosowany do nowych potrzeb i funkcji, odmiennych niż te, które planowano podczas jego budowy. Kwestie takie jak m.in. przebudowa układu pomieszczeń, dostosowanie obiektu do zmieniających się wymagań technicznych, liczba urządzeń wymagających wytłumienia akustycznego oraz zagadnienia bezpieczeństwa pożarowego to wyzwania pojawiające się podczas większości projektów renowacyjnych.

Zmieniają się nie tylko wymagania użytkowników. Stałemu zaostrzeniu ulegają także przepisy związane z obiektami budowlanymi i panującymi w nich warunkami. – Wymagania w zakresie akustyki, ochrony przeciwpożarowej, czy obiegu powietrza bądź higieny dla większości budynków są obecnie dużo bardziej restrykcyjne, niż były podczas ich budowy – przyznaje Andrzej Skrzypczak, szef sprzedaży marki Rockfon w Polsce. Oznacza to konieczność całkowitego dostosowania remontowanego budynku do zupełnie nowych regulacji. W zakresie akustyki wiąże się to najczęściej z koniecznością montażu dźwiękochłonnych sufitów podwieszanych, co bywa dużym wyzwaniem dla architektów i wykonawców. Nowoczesne rozwiązania dostępne na rynku pozwalają jednak poradzić sobie z montażem sufitów w każdym pomieszczeniu.

Od czego zacząć renowacje budynku?

Jakie problemy mogą napotkać inwestorzy
i ekipy remontowe? Podstawowe wyzwanie, szczególnie w przypadku obiektów o dużej wartości historycznej to konieczność poszanowania oryginalnej zabudowy i wystroju. Troska o zachowanie walorów architektonicznych sprawia, że kwestie doboru materiałów są szczególnie istotne. I krok drugi: konieczność „naszpikowania” zabytkowych pomieszczeń nowoczesnymi instalacjami, które stanowią o komforcie przebywających we wnętrzu użytkowników. Są to m.in. klimatyzacja, wentylacja, okablowanie, nagłośnienie i instalacje związane z automatycznym zarządzaniem budynkiem tzw. system BMS. – Większość tych systemów ze względu na wygodę montowania jest pod stropem. Stąd instalacja sufitów podwieszanych staje się ważna nie tylko w kontekście akustyki pomieszczeń, ale także wparcia dla wyposażenia technicznego budynku – zauważa Andrzej Skrzypczak.

Eksperci firmy Rockfon podpowiadają jak poradzić sobie z najczęściej spotykanymi problemami w kontekście montażu sufitów podwieszanych w starszych budynkach.

W tej części poradnika skupimy się na kwestii wysokości pomieszczeń, która w restaurowanych budynkach bywa bardzo różna – od pomieszczeń wysokich na kilka metrów, po wnętrza bardzo niskie, w których zamontowanie podwieszanych sufitów może być problematyczne.

Wyzwanie 1: Wysokość pomieszczenia

W odnawianych wnętrzach ważne jest zapewnienie odpowiedniej ilości miejsca dla instalacji elektrycznej, opraw oświetleniowych, systemów wentylacyjnych. Jeśli pomieszczenie jest wysokie nie ma problemu. Instalacje montowane są bezpośrednio przy stropie, a całość przykrywa powierzchnia sufitów podwieszanych.

W niższych wnętrzach, by zachować odpowiednią wysokość pomieszczenia od podłogi do sufitu, zastosować można bardziej złożone rozwiązania. Wśród systemów Rockfon znajdziemy takie, które dają możliwość swobodnego doboru wysokości montażu. Np. popularne akustyczne płyty Sonar lub Tropic w krawędzi D, M, X oraz Z zamontować można na konstrukcji, w której wysokość plenum wyniesie zaledwie 60-62 mm. Dodatkowo, płyty w krawędzi M, X i Z są demontowane do dołu, dzięki czemu można maksymalnie wykorzystać przestrzeń międzystropową.

W przypadku, kiedy konieczna jest poprawa warunków akustycznych panujących w pomieszczeniu, bez funkcji przykrycia instalacji biegnących pod stropem, możliwe jest zastosowanie sufitów montowanych bezpośrednio do stropu. I tak, instalując płyty sufitowe przy wykorzystaniu kleju bądź przy użyciu haków zmniejszamy wysokość pomieszczania jedynie o 20–44 mm (w zależności od grubości płyty sufitowej). Płyty przeznaczone do montażu bezpośredniego mają bardzo precyzyjnie wykonane krawędzie, układane na styk, dzięki czemu tworzą gładką powierzchnię sufitu.

Alternatywnym wyjściem jest też montaż tzw. wysp akustycznych. Użyć do tego można klasycznych sufitów modułowych podwieszanych na ramie konstrukcji typu Screenline, bądź bezramowych sufitów wyspowych, o dowolnych kształtach, jak np. z linii Rockfon Eclipse. Każde z tych rozwiązań zajmuje jedynie fragment sufitu, a mimo tego wpływa na poprawę parametrów akustycznych wnętrza.

Rozwiązania techniczne dedykowane do restaurowanych obiektów:

 

 

 

 

Płyty sufitowe Rockfon Sonar lub Tropic w krawędzi M, X lub Z mogą być montowane w odległości 60-62 mm od stropu. Dodatkowo płyty te są demontowane do dołu, bez konieczności zapewnienia dodatkowej przestrzeni międzystropowej.

 

 

 

Do pomieszczeń niskich, gdzie nie ma zbyt wiele przestrzeni do wykorzystania dedykowane są płyty Sonar w krawędziach B, C lub G montowane na specjalnych hakach bądź klejone bezpośrednio do stropu. Wówczas wysokość pomieszczenia ulega zmniejszeniu zaledwie o 20-44 mm (w zależności od grubości płyty).

 

 

 

 

Akustyczne wyspy sufitowe Rockfon Eclipse mogą zostać zamontowane wszędzie tam, gdzie montaż klasycznej konstrukcji do sufitów podwieszanych nie jest możliwy. Wyspy mogą mieć dowolne wymiary i kształty.

****

Informacje o Rockfon

Rockfon jest wiodącym dostawcą akustycznych rozwiązań sufitów i ścian. Firma ma w swojej ofercie szeroką gamę produktów, które spełniają surowe wymogi zarówno w zakresie akustyki, bezpieczeństwa pożarowego i trwałości, jak również higieny oraz estetyki. Rozwiązania marki Rockfon stosowane są we wszystkich rodzajach budynków, zarówno w nowych i modernizowanych, w tym w obiektach biurowych, handlowych, sportowych, edukacyjnych, służby zdrowia i przemysłowych. Poprawiają komfort akustyczny pomieszczeń i wpływają na optymalny mikroklimat wnętrz oraz dobre samopoczucie użytkowników. Rozwiązania Rockfon dedykowane są także do inwestycji realizowanych zgodnie z zasadami zrównoważonego budownictwa, w tym do obiektów starających się o eko certyfikaty zgodne m.in. z systemami LEED i BREEAM.

Rockfon jest częścią międzynarodowego koncernu Rockwool International Group – największego na świecie producenta materiałów ze skalnej wełny mineralnej, z siedzibą w Danii. W Polsce marka Rockfon jest obecna od 1994 roku. Od 2005 roku jej wyroby produkowane są w fabryce w Cigacicach (woj. lubuskie), skąd są eksportowane na rynki Europy, Azji i Ameryki Północnej. Dodatkowo rozwiązania akustyczne Rockfon produkowane są w zakładach w Holandii, Francji i Rosji.

Więcej informacji na temat firmy i produktów Rockfon: www.rockfon.com.pl

PR
AF

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *