Paski klinowe – budowa i zastosowania

 

Wykorzystywane w klinowej przekładni pasowej, niezbędne, jako elementy służące napędzaniu maszyn i urządzeń. W samochodach wykorzystywane m.in. do napędzania alternatora, pompy wodnej czy też w sprężarce klimatyzacji. Przyjrzyjmy się bliżej, jak zbudowany jest i jakie zadania rzeczywiście spełnia pasek klinowy

Budowa pasków klinowych

Mówiąc o pasach klinowych, należy wyróżnić dwie główne grupy: pojedyncze i zespolone. Do tych pierwszych zaliczane są wąskoprofilowe i normalnoprofilowe (klasyczne). Podobnie jest w drugiej grupie: zespolone wąskoprofilowe i zespolone normalnoprofilowe.

Przekrój budowy pojedynczego pasa klinowego, wykazuje jego trapezowatą budowę. Paski klinowe składają się z czterech warstw. Od spodu znajduje się nakładka gumowa, następnie cięgno z kordu linkowego, rdzeń gumowy i owijka. Pasy zespolone wyglądają dokładnie tak samo, z jedną różnicą, stanowią połączenie kilku pasów pojedynczych przy pomocy odpowiedniej taśmy łączącej. Kord w pasie klinowym zazwyczaj bywa impregnowany, a jego gumowa powłoka stwarza idealnie jednorodne jego połączenie z rdzeniem. Pasy klinowe projektowane są jako wiązki nie posiadające zakończenia. Występują w formie pętli. 

Zastosowanie pasków klinowych

Pasy klinowe znajdują zastosowanie w maszynach i urządzeniach przemysłowych. Wykorzystywane są zarówno w napędach lekkoobciążonych, jak i wysokoobciążonych. Spełniają swoje zadania w pompach rotacyjnych, elementach samochodowych, ciężkich maszynach mielących, kruszarkach kamieni, maszynach drogowych, kompresorach, frezarkach, szlifierkach, napędach sprzęgłowych, itd. 

Paski klinowe – zasady działania

Pasek klinowy wykorzystywany jest w przekładniach pasowych, których zadaniem jest przekazanie napędu na niewielkie odległości. Powinien pracować na specjalnych kołach pasowych, które posiadają odpowiednie rowki, w które idealnie wchodzi trapezoidalny kształt paska, zapewniając przyczepność i trwałość. Zastosowanie momentu obrotowego odbywa się dzięki trącym właściwościom ścian bocznych paska. Mechanizm wykorzystujący działanie pasa klinowego, powinien być zabezpieczony przed kontaktem z elementami obcymi, jak pył, kamienie, kurz itp. Przekładnie z pasami klinowymi umożliwiają cichą pracę urządzenia poprzez tłumienie drgań i charakteryzują się możliwością przenoszenia dużych mocy.

Paski klinowe – charakterystyka

Paski klinowe podatne są na efekty eksploatacji, co oznacza, że należy je regularnie wymieniać, gdyż ulegają zużyciu. Pierwszymi objawami zużycia paska klinowego jest słyszalne piszczenie podczas jego pracy. Pasy nie powinny mieć kontaktu z jakimikolwiek cieczami, bez względu czy będzie to woda, olej czy też inne płyny. Bardzo dobrą ofertą pasków klinowych dysponuje chociażby sklep internetowy EBMiA.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *