Podłoże pod autostradą – jak powinno być wykonane?

Często mówi się, że autostrady to swoistego rodzaju aorty komunikacyjne. Ich odpowiednia jakość gwarantuje poprawienie komunikacji samochodowej oraz na przykład zmniejszenie kosztów transportu. Jednak, aby mogły one odpowiednio spełniać swoją rolę muszą być odpowiednio przygotowane, tak by nie było konieczności ich ciągłego remontowania.

W latach ’90. rozpoczął się swoisty przełom w dziedzinie budowy dróg i autostrad. Obecnie stosuje się trzy sposoby utwardzania i ogólnego przygotowania podłoża pod nawierzchnię asfaltową. Przygotowanie odpowiedniego podłoża jest podstawą do tego, aby droga czy też autostrada nie ulegała zniszczeniu w niedługim czasie od jej położenia. 
– Jednym ze sposobów stabilizacji gruntu jest metoda cementowa. Jest to proces technologiczny, który polega na rozdrobnieniu istniejącego gruntu rodzimego i połączeniu go z taką ilością wody i cementu, aby po zagęszczeniu i procesie twardnienia mieszanka wykazywała odpowiednią zawartość, wytrzymałość oraz odporność na działanie warunków atmosferycznych. Wprowadzenie cementu i wiązanie go z gruntem, powoduje również proces twardnienia samego cementu – mówią specjaliści ekoprod.pl

Powszechnie do podbudowy drogowej stosuje się kruszywa naturalne, które stabilizuje się mechanicznie. Tego typu warstwy konstrukcyjne składają się z kruszywa o właściwie dobranym uziarnieniu, które mają optymalną odporność na wilgotność. Kluczowym czynnikiem który decyduje o uzyskaniu satysfakcjonującego wskaźnika zagęszczenia są harmonijna krzywa uziarnienia oraz wilgotność optymalna. Ten rodzaj kruszywa wybudować można ręcznie, za pomocą maszyn takich jak spychacze, bądź za pomocą równika, który jest uznawany za najbardziej optymalną metodę. Fachowcy z ekoprod.pl zwracają uwagę, że przy tej metodzie należy unikać zagęszczania warstw kruszywa naturalnego, którego wilgotność znacznie przekracza wartość wilgotności optymalnej. Tego typu postępowanie będzie skutkować zamykaniem wody w porach kruszywa, co uniemożliwi uzyskanie poprawnego wskaźnika zagęszczenia i spowoduje degradację jakości samej autostrady.

Obok kruszywa naturalnego często stosuje się mieszanki z kruszywa łamanego. Ten rodzaj może stanowić warstwę dolną jak i górną podbudowy nawierzchni drogowej. Przeważnie jest ona wykonywana w dwóch warstwach. Warstwy dolne podbudowy wykonywana jest zazwyczaj z tłucznia grubszego, a górna z cieńszego. Kruszywo łamane powinno rozpoczynać się od krawędzi i stopniowo przesuwać się pasami podłużnymi, które częściowo powinny nakładać się w kierunku do osi jezdni. W przypadku jeśli w podbudowie pojawią się nierówności, należy je koniecznie usunąć. Dokonuje się to przez dołożenie świeżego kruszywa, po uprzednim rozkopaniu warstwy za pomocą sprzętu ręcznego, takiego jak kilofy czy szpadle, bądź za pomocą zębów koparki. 

Coraz częściej jako podłoże autostradowe wykorzystuje się mieszankę mineralno- cementowo- emulsyjną, w skrócie nazywaną MCE. Ten rodzaj mieszanki rozkładany jest za pomocą rozkładarki lub równiarki. Do jej wykonania stosuje się destrukt, kruszywa mineralne, cement, a także emulsję asfaltową. Układanie tego rodzaju podłoża dokonuje się poprzez frezowania warstw starej nawierzchni oraz równomierne rozłożenie na starej nawierzchni materiału. Należy również ją wyprofilować oraz zagęścić za pomocą stalowych walców gładkich.


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *