W czwartek 17 listopada na placu budowy nowego mostu w Toruniu odbyła się konferencja prasowa podsumowująca pierwszy rok realizacji projektu. Nie zabrakło tez dobrych informacji dotyczących finansowania inwestycji. W spotkaniu z mediami udział wzięli przedstawiciele Inwestora, Generalnego Wykonawcy i Inżyniera Projektu.

Jako pierwszy głos zabrał Prezydent Miasta Torunia, Michał Zaleski: – Inwestycja jest realizowana sprawnie, w dobrym tempie. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy nie obyło się bez przeszkód, takich jak konieczność rozminowania terenu czy rozwiązania konfliktów infrastruktury podziemnej. Jednak problemy te udało się pokonać i w ostatnich miesiącach prace znowu nabrały rozpędu. Jeśli ta dynamika zostanie utrzymana, zgodnie z planem w lipcu 2013 roku pojedziemy nowym mostem  – mówi Prezydent Torunia, Michał Zaleski.

Kolejna dobra informacja dotyczy finansowania inwestycji. Na dzień dzisiejszy wiemy już, że wydamy mniej pieniędzy na wykup nieruchomości pod budowę mostu oraz odsetki od kredytu.  Koszt inwestycji po tej korekcie wyniesie niecałe 700 mln zł, czyli ponad 50 mln mniej niż zakładaliśmy – dodaje Prezydent Zaleski.

Następnie uczestnicy spotkania obejrzeli film „Rozmowy mostowe” przedstawiający inwestycję widzianą okiem mieszkańców Torunia w aspekcie bezpieczeństwa, komfortu jazdy i turystyki. Niemalże dla wszystkich torunian nowy most będzie ogromnym udogodnieniem w poruszaniu się po mieście i jak sami twierdzą, zmieni jakość ich codziennego życia. Szybszy i łatwiejszy dojazd do Starówki położonej na prawym brzegu Wisły przyciągnie kolejnych zwiedzających. Miasto stanie się także bardziej atrakcyjne pod względem ekonomicznym.

Najważniejsze momenty realizacji inwestycji na przestrzeni 365 dni przedstawiła Barbara Tyrankiewicz, kierownik Biura Realizacji Projektu Mostowego: Most w liczbach przedstawia się imponująco. Dotychczas wykorzystano 2902 szt. pali prefabrykowanych, 43 szt. pali wierconych, 10459 m3 betonu konstrukcyjnego, 1260 ton stali zbrojeniowej. Mówiąc o liczbach, warto podkreślić że na budowie pracuje około 400 pracowników; zarówno kadra techniczna, jak i pracownicy fizyczni.

Dyrektor kontraktu z ramienia Generalnego Wykonawcy, Lesław Milewski zaprezentował kolejne etapy budowy, ze szczególnym uwzględnieniem montażu stalowych elementów konstrukcji mostu:

Jest to jedno z nielicznych tego typu rozwiązań na skalę europejską. Montaż przęseł zapewnie ściągnie do Torunia ekipy konstruktorsko – inżynierskie, które będą ciekawe tego etapu budowy – podkreślił Milewski.

W podsumowaniu pierwszych dwunastu miesięcy na budowie nie zabrakło głosu przedstawiciela Inżyniera Projektu, Andrzeja Sasa: Naszym zadaniem jest dopilnowanie, by budowa przebiegała zgodnie z planem i przyjętymi założeniami. To ważna, ale bardzo skomplikowana inwestycja, dlatego tak wiele uwagi należy jej poświęcić.

W drugiej części spotkania dziennikarze na co dzień budujący świadomość czytelników na temat budowy przeprawy mieli możliwość przekonania się, jak wygląda praca na budowie. Zadanie polegające na przesypaniu kupki ziemi siedząc za sterami koparki okazało się dla wielu nie lada wyzwaniem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *