W Polsce znajduje się wiele miejscowości, których malownicze położenie przyciąga turystów. Stąd też duże zapotrzebowanie na korzystanie z bazy noclegowej, ale też duża konkurencja na rynku. Czy w tej sytuacji zakup ośrodka rehabilitacyjno-wypoczynkowego to dobry pomysł… na biznes?
Wiele Ośrodków Wypoczynkowych w Polsce traci na swojej wartości właśnie przez brak inwestycji w zakupioną nieruchomość. Doprowadza to do znacznego spadku przebywających w nim gości
i braku płynności finansowej, a stąd prosta droga do upadłości. Wiele Ośrodków Wypoczynkowych jest wystawianych na sprzedaż, właśnie w skutek niewłaściwego zarządzania.
– Jest to odpowiedni moment na inwestycje o takim charakterze. W przeciągu kilku ostatnich lat wartość nieruchomości znacznie spadła i taka sytuacja będzie się utrzymywać na rynku do drugiej połowy 2014 – mówi Monika Kozak – Tobolewska z firmy Tobolewscy Doradcy Inwestycyjni.
Oprócz pozyskania finansowania na zakup i modernizację wybranego ośrodka należy powziąć inne kroki, które sprawią, że pomysł na biznes zakończy się sukcesem. Należy nawiązać kontakty
z przedstawicielami Stowarzyszeń i Fundacji, dzięki którym zapewni się stałe obłożenie Ośrodka przez osoby kierowane ze Stowarzyszeń lub Fundacji. Podpisane umowy z NFZ na udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju ‘rehabilitacja lecznicza’ również dostarczą klientów.
Oprócz ciekawego pomysłu na taki obiekt, przedsiębiorca musi stale realizować cele podjęte na początku działalności, rozwijać i inwestować w nieruchomość. Tylko takie stałe i konsekwentne działania doprowadzą do sukcesu – mówi Moniak Kozak Tobolewska
Cele taktyczne:
-
osiągnięcie rentowności aktywów na poziomie minimum 10% rocznie (do realizacji w ciągu 5 lat od otrzymania kredytu)
-
pozyskanie dużej liczby zadowolonej klienteli gotowej polecać nasz pensjonat innym (do realizacji w horyzoncie maksymalnie 10 lat od otrzymania kredytu)
Cele strategiczne (do realizacji w horyzoncie maksymalnie 20 lat od otrzymania kredytu):
-
osiągnięcie rentowności aktywów na poziomie minimum 20% rocznie
-
przekształcenie firmy w spółkę kapitałową (spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółkę akcyjną) celem łatwiejszego podziału jej między spadkobierców, pozyskania dużego inwestora, bądź łatwiejszej sprzedaży przez spadkobierców
Szanse na przedsięwzięcie:
-
promowanie Ośrodka m.in. w internecie, poprzez organizacje turystyczne, gazety lokalne oraz na tablicach przydrożnych
-
wzrost popularności oraz „cywilizowanie” Polski w oczach turystów z Europy
-
ciągłe podwyższanie standardu oraz nastawienie na klienta co najmniej średniozamożnego
-
uruchomienie na terenie obiektu usług dodatkowych (np. sauny, fitness-clubu)
-
rozbudowa obiektu współgrająca z jego stylem architektonicznym
-
zlecenie promocji obiektu w prasie lokalnej oraz dotarcie z informacją o nim do przewodników turystycznych, organizacji, katalogów stron itp.
-
równolegle z rozpoczęciem promocji – rozpoczęcie obsługi gości
-
utrzymanie się na rynku