Generalny Wykonawca budowy mostu w Toruniu STRABAG jest gotowy do zrealizowania najbardziej spektakularnej części inwestycji – montażu łuków mostu, po uprzednim przeniesieniu ich na pontony i transportu drogą wodną.
STRABAG wykonał dotąd około 80 procent prac objętych kontraktem. W tym czasie w nurcie rzeki powstała m.in. sztuczna wyspa, budowano także główne estakady. Na potrzeby montażowe w pobliżu budowanego mostu zorganizowano doki, a z końcem roku mieszkańcy Torunia mogli obserwować podniesienie na wysokość 50 metrów dwóch połówek łuku północnego i ich scalenie.
– Łączna masa łuków to 5,5 tys. ton. Ich przetransportowanie drogą wodną na pontonach, następnie osadzenie na podporach i scalenie wymaga sprzyjających warunków pogodowych, czyli odpowiedniego poziomu wody w rzece, brak zjawisk lodowych i prędkości wiatru nie większej niż uwzględniona m.in. w analizach statycznych – na co czekamy z niecierpliwością. Na wyspie trwa montaż pierwszych elementów pomostu. Staramy się również wykonywać prace związane z jej umocnieniem. Chodzi o maksymalne wykorzystanie czasu i realizację zadań możliwych do wykonania przy aktualnie panujących warunkach atmosferycznych – wyjaśnia Lesław Milewski, Dyrektor Kontraktu z firmy STRABAG.
W kolejnych tygodniach w obrębie Estakady Żółkiewskiego prowadzone będą prace przygotowawcze do betonowania ustroju niosącego oraz zakończenie wznoszenia pylonu. Cały czas trwają także roboty na prawo i lewobrzeżnych estakadach. W minionym tygodniu montowano szalunki oraz elementy płyt pomostowych wraz ze zbrojeniem. Demontowane są także urządzenia pomocnicze w obrębie płyt pomostowych, które udało się już zabetonować. W aktualnym stanie robót na estakadach dojazdowych najbardziej oczekiwane są odpowiednie warunki atmosferyczne do dalszego kontynuowania prac.
Budowa mostu drogowego w Toruniu wraz z drogami dojazdowymi to kluczowa inwestycja drogowa miasta. Obejmuje realizację kilku obiektów inżynieryjnych: 120m tunelu podziemnego wzdłuż ulicy Wschodniej pod placem Daszyńskiego, 300 m estakady relacji ul. Żółkiewskiego – szosa Lubicka, prawo i lewobrzeżnych estakad o długości 600 m i 830 m, przejścia podziemnego pod trasą wzdłuż ulicy Rypińskiej oraz wiaduktu kolejowego o długości 110 m. Najważniejszym elementem inwestycji jest jednak most przez Wisłę – obiekt dwuprzęsłowy o długości 540m, stalowej konstrukcji łuków i płyt pomostowych z podporą na sztucznej wyspie.