Siedem tysięcy m3 betonu Lafarge posłużyło do rozbudowy największego portu lotniczego w Polsce – warszawskiego Lotniska Chopina. Inwestycja właśnie dobiega końca. Materiały Lafarge wykorzystano do budowy pirsów, czyli części lotniska, w której pasażerowie czekają na połączenia po przejściu odprawy lotniczej.
Materiały Lafarge wykorzystano do budowy pirsu centralnego Terminalu 1 oraz pirsu południowego Terminalu 2. Pirs to jeden z głównych elementów każdego lotniska: jest przedłużeniem hali głównej. Od pirsu odchodzą kryte przejścia do samolotu, czyli tzw. rękawy. Łączna powierzchnia obu wybudowanych pirsów na warszawskim Okęciu wynosi ponad 18 tys. m2. Na potrzeby ich rozbudowy Lafarge dostarczył 3 różne rodzaje betonu: drogowo-mostowy, posadzkowy i konstrukcyjny. Zostały również wykorzystane specjalne zaprawy Lafarge, które posiadają podwyższone parametry mrozoodporności i wodoszczelności. Dzięki tej rozbudowie port lotniczy na Okęciu będzie dysponował 27 rękawami łączącymi terminal z samolotami i 45 bramkami w hali odlotów.
Przy realizacji tak ważnych i prestiżowych obiektów inwestorzy decydują się na rozwiązania najwyższej jakości. Produkty Lafarge spełniają najlepsze standardy.
„Przedstawiciele Państwowych Portów Lotniczych skrupulatnie zbadali nasze rozwiązania: wizytowali warszawskie wytwórnie Lafarge, sprawdzili laboratorium betonu na Żeraniu, a nawet nadzorowali samą produkcję. Lafarge jest światowym liderem innowacji w zakresie betonów specjalnych. O wyborze dostawcy zadecydowała w tym przypadku właśnie jakość i technologia” – informuje Andrzej Koton, Dyrektor ds. Betonu Regionu Wschodniego w Lafarge.
Lafarge dostarczał materiały na warszawskie lotnisko od kwietnia 2010 r. Beton Lafarge wcześniej był wykorzystany także na dwóch innych lotniskach w Polsce: w Balicach pod Krakowem i Powidzu koło Gniezna.
Od Okęcia do Chopina
Lotnisko na warszawskim Okęciu oddano do użytku w 1934 roku. W pierwszym roku dzialalności port obsłużył nieco ponad 10 tys. pasażerów. Tuż przed II wojną światową Okęcie miało połaczenia z 6 lotniskami krajowymi i 17 zagranicznymi. Niemal do końca wojny infrastruktura lotniska, z którego korzystali Niemcy, pozostawała nienaruszona. Jednak wycofujące się w styczniu 1945 wojska niemieckie zniszczyły doszczętnie pas startowy wraz z zabudowaniami. Odbudowa trwała długo, dopiero w 1969 roku oddano do użytku w pełni gotowy Międzynarodowy Dworzec Lotniczy. Dwa lata później odprawiono pierwszy milion pasażerów. Od 1989 roku lotnisko jest sukcesywanie rozbudowywane. W 2001 roku otrzymało imię Fryderyka Chopina. Obecnie korzysta z niego ok. 9,5 mln pasażerów rocznie.
źródło: PR