Minął właśnie 50. tydzień prac przy budowie nowego mostu. Uchylenie przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska decyzji środowiskowej dla budowy mostu drogowego w Toruniu nie ma wpływu na kontynuowanie prac budowlanych.
Wszelkie zmiany organizacji ruchu i utrudnienia drogowe są nieodłączne przy realizacji tak dużej inwestycji, jaką jest budowa mostu drogowego wraz z drogami dojazdowymi. Mieszkańcy Torunia doskonale rozumieją ten proces, wykazując ogromną cierpliwość
w oczekiwaniu na nowy most. Prace przygotowawcze i uzyskanie wszelkich pozwoleń wymagały ogromnej, kilkuletniej pracy. Mieszkańcy od lat czekają na nową przeprawę.
„Dla mnie jako byłego kierowcy zawodowego budowa tego mostu jest wielkim przedsięwzięciem i blokowanie jej przez jakiejkolwiek jednostki uważam za przestępstwo” – to tylko jedna z opinii mieszkańców Torunia.
Na tym etapie inwestycji podważanie przez jeden organ władzy państwowej podjętej decyzji innego organu wprowadza niepotrzebny niepokój wśród mieszkańców, którzy tracą zaufanie do instytucji państwowych. Budowa mostu ma ogromne poparcie wśród większości torunian, którzy widząc sprawnie prowadzone prace, godzą się ponosić trudy związane z realizacją tej inwestycji.
Postępy prac na budowie
W 50. tygodniu prac przy budowie nowego mostu na placu do scalania rozładowano kolejne elementy łuków przeprawy. Do końca roku do Torunia dotrze prawie 900 ton stalowej konstrukcji mostu głównego i ponad 1160 ton stali konstrukcyjnej estakad.
Na specjalnym placu po prawej stronie rzeki przygotowano rusztowania i podpory pod dopiero co dostarczone elementy. Są one już scalane z elementami, które przyjechały na początku miesiąca. Na lewym brzegu Wisły trwają prace przy montowaniu konstrukcji stalowej estakady E3 i jej poprzecznic. Na tej samej estakadzie budowlańcy zabetonowali filary podpory 20 i 21.
Na lewej podporze brzegowej wykonano dodatkowe testy dynamiczne wbitych wcześniej pali. Z kolei na środku Wisły rozpoczęto budowę pochylni wjazdowej na sztuczną wyspę. Pochylnia ta służyć będzie wprowadzeniu na wyspę palownicy. Tymczasem na podporze brzegowej po prawej stronie rzeki wykonywano warstwę wyrównawczą z betonu oraz rozkuwano głowice pali.
Na prawobrzeżnych estakadach zbrojono i szalowano koleje etapy najwyższych filarów, a na podporze P2 znajdującej się przy samej skarpie wykonano testy statyczne pali wbitych
w poprzednim tygodniu.
W tunelu na placu Daszyńskiego szalowano i betonowano słupy, na których wspierać się będzie strop tunelu oraz zbrojono kolejne odcinki jego ścian. Przygotowywano też powierzchnie pod izolacje grube. Skomplikowane prace prowadzono na Estakadzie Żółkiewskiego, gdzie najpierw wykonano zabezpieczenia BHP, a następnie rozszalowano rygiel i zamontowano śruby kotwiące do zawieszenia szalunków wspinających na jednej
z podpór.
W okolicy stacji Orlen wykonywano nowy wodociąg, a wjazd na teren stacji został już otwarty.