Nikt nie ma wątpliwości, że zarówno garaż, jak i wiata samochodowa są lepszymi rozwiązaniami niż trzymanie samochodu pod chmurką. Decyzję, co zbudować, należy podjąć po przeanalizowaniu wad i zalet obu możliwości, własnym preferencji oraz przepisów budowlanych.
Nowe prawo budowlane, które weszło w życie 28 czerwca 2015 r. wprowadza zmiany dotyczące zabudowy działek prywatnych, w tym budowy garażu czy wiaty. Przepisy zostały dostosowane do panujących obecnie w kraju realiów oraz by uniknąć nieodpowiedniego zgłaszania tego typu robót budowlanych, co miało dotychczas miejsce.
Garaż wolnostojący i jego budowa
W wolno stojącym garażu jest ciepło, co pozwala na majsterkowanie oraz przechowywanie elektronarzędzi, urządzeń domowych i ogrodowych oraz olejów. Temperatura w samochodzie zimą nie spada drastycznie, a latem nie rośnie. Nie ma też problemu z rozładowującym się pod wpływem mrozów akumulatorem.
Poznaj – Omega Partner – Twój zaufany producent wiat!
W przypadku garażu, formalności uzależnione są od kilku parametrów.
Garaż może zostać dobudowany do stojącego już budynku mieszkalnego, co oznacza, że będzie z nim trwale połączony. Jeśli takie dobudowanie będzie mieć istotny wpływ na architekturę całego domu, a także na jego elementy konstrukcyjne, konieczne będzie wykonanie pełnej dokumentacji, takiej, jak przy pozwoleniu na budowę. Jeśli natomiast dobudowanie garażu nie będzie naruszało architektury budynku i jego elementów konstrukcyjnych, można wystąpić o zgłoszenie w formie tradycyjnej, a więc bez wykonywania pełnego projektu budowlanego, wystarczą jedynie szkice i rysunki (wiele gotowych projektów garaży znajdziemy na: http://www.archeton.pl/projekty-garazy-i-innych-budynkow).
Budowa garażu wolno stojącego wymaga zgodnie z art. 29 ust. 2 znowelizowanych przepisów wymaga jedynie zgłoszenia, ale tylko w przypadku, kiedy jest on budynkiem parterowym, a powierzchnia zabudowy (liczona po zewnętrznym obrysie ścian) nie przekracza 35 m². Ponadto, takich garaży „na zgłoszenie” nie może być na działce więcej niż dwa na każde 500 m² jej powierzchni. Gdy któryś z tych warunków nie zostanie spełniony, konieczna będzie pełna formalność pozwolenia na budowę, wykonana przez architekta projektu budowlanego. Warto przy tym wiedzieć, że prawo budowlane nie mówi o tym, czy budynek ten może posiadać fundamenty czy też nie. Nie określają także technologii ich wykonania.
Poznaj – Zastosowanie pasów transportowych w branży logistycznej
Wiata garażowa i jej budowa
Budowa wiaty jest tańsza niż garażu. Chroni ona samochód przed deszczem i śniegiem oraz konicznością skrobania szyb. Umożliwia nawet umycie samochodu bez obaw o zachlapanie ścian. Temperatura wewnątrz będzie zarówno latem, jak i zimą podobna do tej na zewnątrz. Przy mrozie mogą pojawić się podobne problemy z akumulatorem jak w przypadku aut stojących pod chmurką. W przeciwieństwie do garażu wiata nie nadaje się do przechowywania rzeczy takich jak elektronarzędzia, oleje.
By postawić wiatę garażową, nie jest potrzebne zgłoszenie zamiaru budowy. Według art. 29 ust. 3c, budowa wiat o powierzchni zabudowy do 50 m² na działce, na której znajduje się już budynek mieszkalny lub przeznaczonej pod budownictwo mieszkaniowe, nie wymaga pozwolenia na budowę. Warunkiem jest natomiast łączna liczba tych wiat, która nie może przekroczyć dwóch na każde 1000 m² powierzchni działki. Warto jednak zauważyć, że art. 30, definiujący obiekty i roboty, które wymagają zgłoszenia, ale pozwolenia już nie, nie wspomina budowy wiat garażowych. Oznacza to, że przy spełnieniu wszystkich warunków, podanych w art. 29 ust. 3c, budowa wiaty nie wymaga żadnych formalności, czyli ani pozwolenia, ani zgłoszenia. Jeśli jednak warunki te nie zostaną spełnione, konieczna będzie procedura pozwolenia na budowę.
Ważny jest tu zapis mówiący, że wiata musi zostać wybudowana na działce, na której znajduje się już budynek mieszkalny lub takiej, która w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego przeznaczona jest pod budownictwo mieszkalne. Jeśli wiata ma zostać zbudowana na niezagospodarowanej działce, dla której nie ma obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania, trzeba będzie uzyskać dokument, który potwierdza przeznaczenie działki na cele mieszkalne. Takim dokumentem jest na przykład decyzja o warunkach zabudowy, uzyskana w gminie lub urzędzie miasta. Pozwoli ona zbudować wiatę do 50 m² bez konieczności jej zgłaszania.
Lokalizacja garażu i wiaty na działce
Przepisy wynikające z rozporządzenia w sprawie warunków technicznych dotyczących budynków oraz ich usytuowania określają, gdzie możemy ulokować garaż oraz wiatę, nawet jeśli ich budowa nie wymaga pozwolenia czy zgłoszenia. Chodzi tutaj głównie o zachowanie odległości pomiędzy nimi a granicą działki sąsiedniej. Dystans ten wynosi zwykle 3 – 4 m, jednak w poszczególnych i uzasadnionych przypadkach możliwe jest zmniejszenie go do 1,5m lub nawet zlokalizowanie obiektu w granicy działki. Ma to miejsce przy procedurze pozwolenia na budowę.
Dokumenty potrzebne do zgłoszenia budowy garażu
Zgodnie z tym art. 30 ust. 2 znowelizowanego prawa budowlanego zgłoszenie musi zawierać: określenie rodzaju, zakresu oraz sposobu wykonywania robót budowlanych wraz z termin ich rozpoczęcia, mającego miejsce co najmniej 30 dni od daty złożenia wniosku w urzędzie. Do zgłoszenia trzeba dołączyć także właściwe rysunki i szkice oraz mapę, na której zaznaczona i wrysowana będzie lokalizacja garażu oraz jego wymiary i odległości od granic działki. Urząd może wymagać także załączenia rysunków elewacji garażu czy szkiców fundamentów, jeśli planujemy garaż z fundamentami. Bardzo ważnym załącznikiem jest także oświadczenie o tym, że mamy prawo dysponować nieruchomością na cele budowlane.
Jeśli w ciągu wspomnianych 30 dni urząd nie wezwie nas do uzupełnienia wniosku lub nie poinformuje o decyzji sprzeciwu, po ich upływie możemy rozpocząć prace budowlane. Na budowę garażu przepisy dają nam obecnie trzy lata, a nie dwa, jak było poprzednio.
Artykuł Sponsorowany