Światło w sklepach i marketach pełni dużo ważniejsze zadanie, niż mogłoby się wydawać. Jego dobór również wymaga o wiele więcej uwagi, niż ma to miejsce np. w biurowcach, zakładach czy domach i mieszkaniach. W pracy światło ma zapewnić po prostu odpowiedni komfort wykonywania konkretnych czynności. W domu dodatkowo odpowiada za tworzenie przytulnego nastroju. Natomiast w handlu oświetlenie może mieć wręcz kluczowy wpływ na odpowiednio wysoki poziom sprzedaży. Czym się kierować, dobierając oświetlenie w hipermarkecie?
Dobór oświetlenia
Wybór rodzaju oświetlenia powinien idealnie współgrać zarówno z charakterem obiektu, rodzajem sprzedawanych produktów, jak i grupą docelową korzystającą z usług konkretnej marki. W trakcie zakupów należy zadbać o komfort wzrokowy klienta i sprawić, żeby dobrze poczuł się w konkretnym miejscu. Inne oświetlenie, jego natężenie i barwa światła będą odpowiednie dla luksusowego butiku z odzieżą, gdzie każdy ma się poczuć wyjątkowo, a inne dla marketu, gdzie najważniejszą kwestię stanowi jak najlepsza ekspozycja towarów.
Bez względu na specyfikę prowadzonego biznesu, dobierając oświetlenie, warto kierować się kilkoma zasadami. Dobrze zaprojektowane oświetlenie ma „zapraszać” klienta do środka i jednocześnie wyróżniać sklep. Światło w środku ma podświadomie kierować z punktu do punktu i nie wprowadzać dezorientacji. W supermarketach najczęściej ogranicza się je do wiszących pod sufitem opraw, pozostających niemal niezauważalnymi dla klienta. Oświetlenie, stanowiąc spójny element całej powierzchni handlowej, nie może odciągać uwagi od tego, co najważniejsze, czyli od sprzedawanych produktów. – Ponadto od nowoczesnych systemów oświetleniowych oczekuje się elastyczności, tak aby rodzaj i ilość światła można było stosować do potrzeb sezonowych i dobowych. Równie istotną kwestią pozostaje energooszczędność. W coraz większej liczbie sklepów rośnie popularność ledowych odpowiedników tradycyjnych typów oświetlenia – tłumaczy specjalista Brilum.
Światło dla hipermarketu
Natężenie światła różni się w zależności od rodzaju sklepu. Na ogromnych powierzchniach, w super- oraz hipermarketach, powinno ono wynosić około 500-750 luxów. W ekskluzywnych domach towarowych i marketach oferujących produkty z nieco wyższej półki cenowej i o ładnym wystroju najlepsze natężenie światła będzie się mieściło w przedziale 300-500 luxów. Dla mniejszych marketów osiedlowych ta wartość powinna znajdować się na poziomie 300 luxów.
W hipermarketach, w których należy zapewnić wysoki średni poziom natężenia oświetlenia, najkorzystniejszym rozwiązaniem staje się stosowanie opraw wykorzystujących technologię LED, zwłaszcza współpracujących z nowoczesnymi tubami LED. Oprawy te cechuje wysoki poziom oszczędności energii elektrycznej w stosunku do tradycyjnych opraw świetlówkowych oraz bardzo długa żywotność, co jest bardzo istotne w tego typu obiektach.
Barwa światła
W hipermarketach współczynnik oddawania barw powinien mieć wartość wyższą niż 80 w skali od 0 do 100, gdzie druga wartość określa idealne oddanie rzeczywistego koloru. Ten przepis określa polska norma dotycząca oświetlenia miejsca pracy. Taki poziom zwykle jest możliwy dzięki zastosowaniu tradycyjnych opraw świetlówkowych oraz coraz bardziej popularnych opraw wyposażonych w tuby LED. Tak samo ważna jest sama barwa generowanego światła. Ma tutaj znaczenie zarówno powierzchnia sklepu, jak i rodzaj oferowanego asortymentu. W mniejszych sklepach z drogimi produktami najlepsze będzie światło ciepłe o wartości poniżej 3000 K. Natomiast w super- i hipermarketach, gdzie kluczowe jest zwrócenie uwagi na promocje i atrakcyjne ceny, najlepsze będzie oświetlenie o neutralnej barwie światła, czyli powyżej 4000 K.
– Projektując oświetlenie dla marketu warto mieć na uwadze kilka rzeczy, takich jak trwałość i wytrzymałość opraw oraz energooszczędność i długi czas bezawaryjnego działania oświetlenia. Nowoczesne oprawy powstałe w oparciu o najnowsze technologie LED nie dość, że zapewniają wszystkie te cechy, to jeszcze estetycznie i efektywnie korelują z każdym wnętrzem. Szeroką ofertę interesujących produktów można znaleźć na Platformie Sprzedaży Internetowej brilum24.pl – podsumowuje specjalista firmy z Gostynina.