Miejsca parkingowe stanowią tylko ok. 32% powierzchni całkowitej parkingu wykonanego w tradycyjnej technologii budowli naziemnych lub podziemnych. Koszt miejsca parkingowego bardzo często przekracza wartość zaparkowanego na nim samochodu.

 Jak wynika z analizy projektów budowlanych przeprowadzonej przez krakowska firmę specjalizującą się w projektowaniu i realizacji inwestycji parkingowych, miejsca parkingowe stanowią zaledwie 1/3 powierzchni całkowitej parkingu wykonanego w tradycyjnej technologii budowli naziemnych lub podziemnych. Kilkukrotne, a nawet kilkunastokrotne zwiększenie liczby miejsc parkingowych na tej samej powierzchni inwestycji umożliwia zastosowanie coraz popularniejszych systemów platform parkingowych.

-To coraz bardziej popularne rozwiązanie, wręcz konieczne tam, gdzie dynamicznie rosnąca liczba samochodów przekroczyła założenia urbanistyczne projektowanych przed laty osiedli i centrów miast  – mówi Iwo Nowina Konopka, architekt specjalizujący się w projektowaniu i realizacji systemów parkingów platformowych. Jego zdaniem, technologia ta może być sposobem na skuteczne rozwiązanie problemu deficytu miejsc parkingowych, przed którym stoi dzisiaj wiele polskich miast i wspólnot osiedlowych. Dodaje, że obok niezwykłej efektywności liczby miejsc parkingowych, jakie można stworzyć na niewielkiej powierzchni, za inwestycjami tego typu przemawia rachunek ekonomiczny.

– Rosnąca wartość nieruchomości sprawia, że koszt  gruntu, na którym inwestor zamierza wybudować miejsce parkingowe, często znacznie przekracza… wartość samochodu, który ma być na nim zaparkowany – mówi Nowina Konopka. Budowa tradycyjnego parkingu wielopoziomowego oznacza również konieczność poniesienia nakładów inwestycyjnych na konstrukcję klatek schodowych lub wind, a w przypadku obiektów wbudowanych w strukturę budynku mieszkalnego lub biurowego  wyposażenie w energochłonne urządzenia wentylacyjne i oświetlenie, wszelkiego rodzaju czujniki, monitoring etc.

Parkingi automatyczne, będące najbardziej zaawansowaną technologicznie odmianą platformowych systemów parkingowych, są coraz częściej stosowane jako rozwiązania zapewniające publiczne miejsca parkingowe w dużych aglomeracjach. Choć pierwsze obiekty tego typu powały już na początku XX wieku we Francji i w Stanach Zjednoczonych, dopiero teraz – w dobie katastrofalnego deficytu miejsc parkingowych i świadomości zagrożeń ekologicznych – przeżywają prawdziwy renesans. Przykładem może być oddany do użytku w r. 2010 parking posiadający certyfikat ekologiczny Leed  w Chicago czy nowoczesny sterowany komputerowo automat parkingowy na pojazdów w centrum Kopenhagi. Wiedeń może poszczycić się aż siedmioma takimi instalacjami zawierającymi od 120 do 340 miejsc parkingowych. Parkingi automatyczne powstały m.in. w centrum Budapesztu [404 miejsca parkingowe], Lizbony, Monachium, Berlina, Salonik. W tym roku w zabytkowym centrum Krakowa oddano do użytku pierwszy prywatny parking automatyczny. Bez ingerencji w strukturę zabytkowej kamienicy udało się stworzyć kilkanaście hotelowych miejsc parkingowych. Jak oceniają projektanci, bez zastosowania platform inwestor miałby do dyspozycji tylko jeden garaż o powierzchni 3 x 5,5 metra.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *